Muotioikeus Digikirja
Odotettu ensimmäinen suomenkielinen muotioikeuden perusteos tarjoaa kattavan ja ajanmukaisen yleisesityksen muoti- ja designalan keskeisestä juridiikasta. Havainnollistava ja esimerkkejä täynnä oleva teos esittää muotioikeudellisen tiedon ymmärrettävässä ja lukijaystävällisessä muodossa juridisesta tarkkuudesta tinkimättä. Teoksessa huomioidaan aina ajankohtaisten teemojen ohella muoti- ja design-alan ilmiöt ja trendit, kuten tekoäly, metaversumi sekä alati kasvavat kestävyys- ja vastuullisuusvaatimukset.
Kirja kattaa erityisesti Suomessa ja Euroopan unionissa alalle olennaisimman lainsäädännön ja oikeuskäytännön tarkastelun. Näkökulmana kirjassa ovat alan toiminnan lähtökohdat. Oikeudellisen tarkastelun pääpaino on luovan työn kaupallistamisen kannalta oleellisissa immateriaalioikeuksissa ja niitä täydentävässä sääntelyssä, markkinointi- ja kuluttajakaupan juridiikassa, tietosuoja-asioissa sekä valikoiduissa alan sopimusoikeudellisissa kysymyksissä – kiertotalouteen liittyvää säätelyä unohtamatta. Lisäksi kirjassa on erillinen työkaluosio, joka sisältää mallisopimusehtoja sekä ohjeita toimintakäytänteiden kehittämiseen juridisten riskien hallitsemista varten. Kirja sisältää myös perustietoa alan tyypillisistä riidoista ja opastaa, miten erilaisissa loukkaustilanteissa on mahdollista toimia niin loukkausväitteen kohteena kuin omien oikeuksien puolustamisen osalta.
Teos on kullanarvoinen käsikirja kaikille muotialan juridisia kysymyksiä tai haasteita työssään kohtaaville alan toimijoille kuten päättäjille, juristeille, suunnittelijoille, muotoilijoille sekä brändin, markkinoinnin ja viestinnän parissa työskenteleville. Kirjaa voivat hyödyntää niin muoti- ja design-alan etu- ja työmarkkinajärjestöjen juristit, alan vaikuttajat ja yhteistyökumppanit kuin muodin second hand-, kirpputori- ja upcycling/recycling-palveluiden tarjoajatkin. Teos soveltuu erinomaisesti oppikirjaksi niin oikeustieteeseen kuin taideteollisille aloille. Alan harrastajille kirja puolestaan tarjoaa hyödyllistä tietoa yksityisen käytön ja kopioinnin rajoista.
Tekijät
OTM, AA, CIPP/E, Emilia Hodge on kokenut ja palkittu IPR-asioihin, markkinointi- ja kuluttajakaupan juridiikkaan sekä tietosuojaan erikoistunut asianajaja, jolla on yli kymmenen vuoden kokemus alan asiamiestyöstä sekä luottamustehtävistä. Lisäksi hän on toiminut lakimiehenä Euroopan suurimpiin vaatealan toimijoihin lukeutuvassa konsernissa. Hän avustaa useita merkittäviä muotialan toimijoita erilaisista kansallisissa ja kansainvälisliitännäisissä toimeksiannoissa sekä luennoi säännöllisesti alaan liittyvistä aiheista.
OTT, VT Heidi Härkönen toimii tutkijatohtorina Turun yliopiston oikeustieteen tiedekunnassa. Muotioikeuden parissa yli vuosikymmenen työskennellyt Härkönen on alan uranuurtajia Pohjoismaissa ja kotimaisen Muotioikeuden Yhdistys ry:n perustaja. Hänen palkittu väitöstutkimuksensa (2021) käsitteli muodin tekijänoikeussuojan ja kestävän kehityksen välistä suhdetta. Väitöskirjansa lisäksi Härkönen on kirjoittanut fashion law -teemasta runsaasti vertaisarvioituja tiedeartikkeleita, ja hän on kysytty luennoitsija. Ennen oikeustieteen opintojaan Härkönen opiskeli yliopistossa vaatesuunnittelua.
Tuotetyyppi | Digikirjat |
---|---|
ISBN | 978-951-37-9007-3 |
Painos | 1. painos |
Julkaisija | Edita Lakitieto Oy |
Kirjastoluokka | 33.34 |
Sivumäärä | 500 |
Julkaisuvuosi | 2024 |
Tekijä / Tekijät | |
Julkaisupäivämäärä | 28.5.2024 |